
łużby BHP. Można wyróżnić kilka szczebli pełnienia służby związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy. Podstawowym szczeblem w firmie BHP jest bycie inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, potem można wymienić starszego inspektora do spraw BHP. Kolejnymi szczeblami kariery w branży BHP są specjalista do spraw bezpieczeństwa, starszy specjalista oraz główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Żeby rozpocząć pracę jako inspektor do spraw BHP należy posiadać zawód technika BHP, który zdobywa się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy można zostać po ukończeniu wyższego wykształcenia na kierunku związanym z BHP. Jedynie osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie może prowadzić szkolenia BHP.
W tym celu zobowiązani są oni
Do jednego z wielu obowiązków pracodawców zaliczyć można zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. W tym celu zobowiązani są oni do prowadzenia lub organizowania szkoleń BHP. Szkolenia BHP są obowiązkowe dla nowozatrudnionych pracowników, a także powinny być przeprowadzane w ramach przypomnienia dla osób z dłuższym stażem pracy. Podczas szkolenia BHP pracownicy dowiadują się jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują na konkretnym stanowisku (instruktaż stanowiskowy), a także w całej firmie (instruktaż ogólny). Ze względu na fakt, że nie w każdej firmie zatrudniony jest pracownik służb BHP, pracodawcy często decydują się na tak zwany outsourcing BHP. Polega on na współpracy z firmą zewnętrzną, która zajmuje się obsługą danej firmy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy do niej, między innymi, prowadzenie szkoleń, doradztwo, tworzenie instrukcji, procedur i regulaminów pracy czy analiza aktualnego stanu bezpieczeństwa i ewentualne proponowanie modernizacji i modyfikacji.
Przepisy związane z BHP
Zarówno pracownik, jak i pracodawca posiadają wobec siebie różne zobowiązania, z których muszą się wywiązać. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie swoim pracownikom odpowiedniego szkolenia BHP oraz właściwych warunków pracy. Każde przedsiębiorstwo, zakład pracy oraz wszelkiego rodzaju instytucje muszą spełniać wymagania stawiane przez przepisy BHP. Aktem prawnym, który reguluje sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, jest Kodeks pracy. Sam Kodeks pracy jest aktem normatywnym, który stanowi zbiór przepisów prawnych regulujących prawa oraz obowiązki wszystkich pracowników oraz pracodawców objętych stosunkiem pracy. Cały jeden dział Kodeksu pracy jest poświęcony przepisom związanym z BHP, a konkretnie jest to dział dziesiąty o nazwie bezpieczeństwo i higiena pracy. Specjaliści pracujący w firmie zajmującej się BHP posiadają wiedzę na temat obowiązujących przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Każdy pracownik, jak i pracodawca, jest zobowiązany do przestrzegania zasad i norm prawnych dotyczących BHP.
Wykonanie oceny ryzyka zawodowego
Każde przedsiębiorstwo i zakład pracy musi spełniać odpowiednie wymagania i przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjalna firma działająca w branży BHP zajmuje się świadczeniem wielu usług przydatnych przedsiębiorcom, na przykład takich, jak szkolenia BHP, audyty bezpieczeństwa czy też wykonanie oceny ryzyka zawodowego. Przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego jest jednym z wielu obowiązków pracodawcy, który wynika z Kodeksu pracy. Właściwe dokonanie precyzyjnej oceny ryzyka zawodowego jest dość istotne, dlatego warto zdać się w tej kwestii na profesjonalistów. Usługa przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego jest świadczona przez doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników służby BHP. Ocenę ryzyka zawodowego rozpoczyna się od przeprowadzenia wywiadu, który dotyczy danego stanowiska pracy, żeby ocena była jak najbardziej skrupulatna i rzetelna. Opracowywanie oceny ryzyka jest wykonywane we współpracy z osobami zarządzającymi pracownikami, co umożliwia dokładne stwierdzenie ryzyka występowania niebezpiecznych sytuacji w miejscu pracy.